Feed on
Posts
Comments

Ο «m-tourism» ή αλλιώς τουρισμός στο κινητό σας τηλέφωνο είναι η νέα μόδα που σιγά σιγά επιβάλλεται στην αγορά και φαίνεται πως θα επικρατήσει το 2011 στην Ευρώπη.

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Euromonitor International, ενώ ξεκίνησε καθαρά για τη διευκόλυνση του επιχειρηματικού κόσμου, ο  «m-tourism» επεκτείνεται τώρα και στα ταξίδια αναψυχής.

Μετά τον «απλό» τουρισμό, τον «e-tourism» τώρα γίνεται λόγος για τον «m-tourism». «Μ-τουρίστες» είναι όσοι μέσω του κινητού τους κάνουν κρατήσεις, ενημερώνονται για τον τόπο προορισμού τους ή συνομιλούν με άλλους ανθρώπους που έχουν επιλέξει να κάνουν το ίδιο ταξίδι. Όσοι γενικότερα «κάνουν βουτιά στον τουρισμό» με το κινητό τους τηλέφωνο, όπως σημειώνεται στην ιστοσελίδα της Euromonitor International.

Οι Ευρωπαίοι τουρίστες οπαδοί των νέων τεχνολογιών και των εφαρμογών στο κινητό τηλέφωνο αναμένεται να αυξηθούν μέσα στον επόμενο χρόνο.

Το μόνο εμπόδιο, σύμφωνα με την εν λόγω έρευνα, είναι ότι οι τιμές της περιαγωγής που εφαρμόζουν όλες οι εταιρίες κινητής τηλεφωνίας.

Ανάμεσα στις νέες τάσεις, σύμφωνα πάντοτε με την έρευνα που προβάλλεται στην ίδια ιστοσελίδα, είναι η επιστροφή του Ιράκ στο προσκήνιο ως τουριστικός προορισμός, αλλά και ο τουρισμός στο διάστημα.

πηγή: Ελευθεροτυπία, 22 Νοε 2010

Την αναγκαιότητα της «δημιουργίας ενιαίου φορέα τουρισμού για την Κρήτη σε μία περίοδο όπου αλλάζουμε στρατηγική, αλλάζουμε στόχους, φτιάχνουμε μια νέα ταυτότητα για την Ελλάδα», επεσήμανε, από το Ρέθυμνο, δεύτερο σταθμό της επίσκεψης του στην Κρήτη, ο υφυπουργός Τουρισμού Γιώργος Νικητιάδης, χθες το απόγευμα.

Ο υφυπουργός συναντήθηκε με φορείς και τουριστικούς παράγοντες του νομού σε σύσκεψη στο Επιμελητήριο Ρεθύμνου και συζήτησε μαζί τους θέματα και προτάσεις που αφορούν στον τουρισμό. «Πρέπει να γίνουν βήματα μπροστά και δε δικαιούται κανείς που ασχολείται με τον τουρισμό στο νομό και σε όλη την Κρήτη να μην κάνει βήματα, όπως για παράδειγμα ο Ενιαίος Φορέας Τουρισμού, που δημιούργησαν στην Ρόδο», ανέφερε ο υφυπουργός επισημαίνοντας πως θα πρέπει να ασχοληθούν οι πράκτορες και με τις ηλικίες τουριστών άνω των 55 ετών. «Όλος ο κοινωνικός τουρισμός που αναπτύσσεται το τελευταίο χρονικό διάστημα είναι ο λεγόμενος fifty five plus… Σημαίνει 55 ετών και πάνω δηλαδή τα εκατομμύρια των ευρωπαίων πολιτών που μεγαλώσανε παντρευτήκανε, μεγάλωσαν τα παιδιά τους, που δεν έχουν πλέον ανάγκες μεγάλες και υποχρεώσεις, που έχουν τη δυνατότητα να γυρνάνε την Ευρώπη όλο το χρόνο. Σε αυτούς πρέπει να στοχεύσετε και να ενδιαφερθείτε».

Στην Ισπανία την οποία επισκέφθηκε και έφερε ως άλλο παράδειγμα έχουν οργανώσει διάφορα είδη τουρισμού, συνεργάζονται με ταμεία και προετοιμάζονται συνέχεια για τις επόμενες τουριστικές περιόδους: «Εγώ θα το κάνω αυτά που έμαθα, που είδα και ενημερώθηκα αλλά θα τα κάνω συνολικά για όλη τη χώρα. Εσείς οφείλεται να ασχοληθείτε και σε επίπεδο νομού με όλες τις μορφές τουρισμού», τόνισε ο κ. Νικητιάδης και έφερε ως παραδείγματα τον Θρησκευτικό τουρισμό και τον οινικό τουρισμό. Μάλιστα ανακοίνωσε: «σε λίγες μέρες κατεβάζουμε νομοσχέδιο για τον αγροτουρισμό… Η πολιτεία υπήρξε μονίμως απούσα σε σχεδιασμό και ήρθε η ώρα να αλλάξουμε τακτική. Που είναι ο οινικός τουρισμός που είναι οι τουρίστες που θα έρχονται στην Κρήτη να πατάνε σταφύλια, να τρυγούν να εμφιαλώνουν το κρασί τους. Ελλάδα δεν είναι μόνο τα αρχαία και το Βυζάντιο… που είναι πολύ σημαντικά για εμάς. Είναι και η σύγχρονη Ελλάδα της σύγχρονης εποχής με τέχνη που αναπτύσσεται από τη μία άκρη της Ελλάδας στην άλλη. Έχουμε τέχνη, έχουμε καλλιτέχνες και μάλιστα μεγάλους καλλιτέχνες».

Ο υφυπουργός κάλεσε όλους τους φορείς να υιοθετήσουν το σύνθημα του Υπουργείου και τη κυβέρνησης ότι δηλαδή ο ελληνικός τουρισμός είναι για πενήντα δύο εβδομάδες… και να κάνουν όλα τα απαραίτητα σε συνεργασία με την πολιτεία ώστε αυτό να επιτευχθεί. Σχετικά με την οδηγία των Αμερικανών όπως είπε «αφορά χώρες της Κεντρικής Ευρώπης και σε καμιά περίπτωση δεν αφορά εμάς. Παντού σε όλο τον κόσμο αναγνωρίζουν ότι η πατρίδα μας είναι από τις πιο ασφαλείς περιοχές από τους πιο ασφαλείς τουριστικούς προορισμούς».

πηγή: rethemnos.gr

Του ΚΩΣΤΑ ΜΟΣΧΟΝΑ – Ελευθεροτυπία 5/10/10

Ο τουρισμός στη χώρα μας πηγαίνει κάθε χρόνο και χειρότερα, αποτέλεσμα λανθασμένων πολιτικών, έλλειψης πρωτοβουλιών, αύξησης του ανταγωνισμού, παραμονής σε λήθαργο, οικονομικής συγκυρίας και άλλων λόγων, που αντιμετωπίζονται κάθε φορά με αισιόδοξες δηλώσεις-φούσκες από την πλευρά των πολιτικών αρμοδίων και δακρύβρεκτους απολογισμούς από τους επαγγελματίες του κλάδου.

Το αποτέλεσμα είναι να συνεχίζεται ο κατήφορος της μεγαλύτερης βιομηχανίας της χώρας, ενώ στις άλλες ανταγωνιστικές χώρες καταρτίζονται σχέδια, συνάπτονται συμφωνίες, προσαρμόζονται στις καταστάσεις, τέλος πάντων προβληματίζονται και κινούνται…

Στις 27 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε στις Βρυξέλλες στην έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διάσκεψη στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ημέρας Τουρισμού. Στη διάσκεψη αυτή ήταν παρόντες ο αντιπρόεδρος της Επιτροπής, Ιταλός, Αντόνιο Ταγιάνι, αρμόδιος για τη βιομηχανία και επιχειρηματικότητα, η Κύπρια Επίτροπος Ανδρούλα Βασιλείου (εκπαίδευση,πολιτισμός), υπουργοί Τουρισμού κρατών-μελών, ευρωβουλευτές, εκπρόσωποι της βελγικής προεδρίας κ.ά. Αντικείμενο αυτής της διάσκεψης ήταν η ενίσχυση της συνεργασίας με στόχο την προώθηση του Τουρισμού στην Ευρώπη σε συνδυασμό με τον πολιτιστικό τομέα. Μην ξεχνάμε ότι στη Συνθήκη της Λισαβόνας, που ισχύει από την 1η Δεκεμβρίου 2009, υπάρχει αναφορά για την προώθηση της ανταγωνιστικότητας στον τομέα του τουρισμού στα κράτη-μέλη.

Στην εκδήλωση αυτή, λοιπόν, η Ελλάδα δεν είχε καμία πολιτική παρουσία, εκτός από ευρωβουλευτές. Από το τρίο της ηγεσίας του υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού δεν ήρθε κανένας και ιδίως ο υφυπουργός Γ. Νικητιάδης που είναι ο καθ’ ύλην αρμόδιος. Βέβαια, μπορεί κανείς να αναρωτηθεί γιατί έχει τόσο σημασία η απουσία μέλους της κυβέρνησης από μία διάσκεψη των Βρυξελλών με θέμα τον πολιτισμό και τον τουρισμό, στην οποία κυριαρχούν συνήθως τα ευχολόγια . Η απάντηση είναι ότι στην Ε.Ε. συμβαίνει επίσης να κρύβονται πράξεις πίσω από τα λόγια. Οπως έγινε στο περιθώριο αυτής της διάσκεψης. Καλύτερα, λοιπόν, να είσαι παρών παρά απών…

Τι έγινε στο περιθώριο των εργασιών; Ο Α. Ταγιάνι είχε προετοιμάσει το έδαφος για την υπογραφή από υπουργούς Τουρισμού ορισμένων χωρών δύο πρωτοκόλλων συμφωνίας για την ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών με στόχο τις αγορές της Βραζιλίας, της Ινδίας και της Κίνας. Οι χώρες αυτές είναι η Ιταλία, η Ισπανία και η Γαλλία, στις οποίες «κόλλησε» στη συνέχεια και η Πορτογαλία. Δηλαδή, όλες οι χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, εκτός της Ελλάδας… Μάλιστα, η Ισπανία, η Ιταλία και η Γαλλία συμφώνησαν επί ενός λογότυπου για την κοινή εμπορία της τουριστικής προσφοράς τους στις αγορές.

Οταν ανακοινώθηκαν οι συμφωνίες μεταξύ της πληθωρικής Ιταλίδας υπουργού Μισέλα Μπραμπίλα, του Γάλλου Ερβέ Νοβέλι και του Ισπανού Γιόαν Μεσκίντα, με τον Α. Ταγιάνι να παίζει το ρόλο του μεσολαβητή, έγινε ερώτηση στην έδρα της Επιτροπής γιατί έμεινε εκτός της «παρέας» του Νότου μία χώρα σαν την Ελλάδα… Η απάντηση ήταν μισόλογα. Ηταν φανερό ότι δεν υπήρχε διάθεση για εξηγήσεις. Η ουσία είναι ότι η Ελλάδα δεν συμμετέχει στις συμφωνίες των άλλων χωρών του ευρωπαϊκού Νότου για την τουριστική προώθησή τους σε σημαντικές αγορές, σε μία τόσο δύσκολη περίοδο για τον τουρισμό της χώρας. Παραμένουμε στο λήθαργο και στην ομφαλοσκόπηση…

“ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΓΑΣΤΡΟΝΟΜΙΚΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ”

Μια πρόταση από εστιάτορες για να το πετύχουμε
Ένας κύκλος επαφών σε τέσσερις Κυριακές

Στο νησί μας εδώ και αρκετά χρόνια γίνεται με επιτυχία μια προσπάθεια ανάδειξης και εξέλιξης των τοπικών προϊόντων και της τοπικής κουζίνας. Μια προσπάθεια που υποστηρίχθηκε με επισκέψεις δημοσιογράφων και δημοσιεύσεις, με ειδικά συνέδρια, με οργάνωση συμποσίων, με βραβεύσεις προϊόντων και εστιατόρων, με το κίνημα του Slow Food, με τη βοήθεια της Aegean Cuisine, με τους δρόμους του κρασιού και τα επισκέψιμα οινοποιεία, με μαθήματα μαγειρικής, με εκθέσεις και διαγωνισμούς, ώστε να προβάλλεται αυτό το μέρος του τουριστικού προϊόντος στους επισκέπτες μας, ακόμη και στις λίγες ώρες παραμονής τους (κρουαζιέρα).

Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο κινείται ο γαστρονομικός τουρισμός, το κομμάτι εκείνο των επισκεπτών που επιδιώκουν τη γνωριμία με την τοπική γαστρονομία και είναι πρέσβεις μας για τη διάδοσή της. Τουριστικοί προορισμοί όπως της Ιταλίας, της Γαλλίας, της Ισπανίας που επένδυσαν πάνω σ’ αυτό έχουν πολλά να μας διδάξουν, αλλά και τα αποτελέσματα αυτής της δουλειάς στη Σαντορίνη είναι πλέον ορατά. Το κρασί κάνει διεθνή καριέρα, η φάβα, το τοματάκι, η κάπαρη, το φιστίκι τυποποιούνται ώστε να είναι αναγνωρίσιμα και εγγυημένα και με τιμές που ικανοποιούν τον παραγωγό, τον αγρότη χάρις στη μεγάλη απορροφητικότητα  από την τουριστική κατανάλωση και τις εξαγωγές. Μέχρι τώρα όλη αυτή η δουλειά έχει γίνει εμπειρικά είτε από μεμονωμένα άτομα είτε από μικρές ομάδες. Τώρα που όλο και περισσότεροι εμπλέκονται σ΄ αυτή την ιστορία, νομίζουμε ότι χρειάζεται μια καλύτερη, ομαδική και συντονισμένη προσπάθεια. Γι’ αυτό το Δ.Σ του Συλλόγου Εστιατόρων με την υποστήριξη του επιμελητηρίου Κυκλάδων και στο πλαίσιο του προγράμματος της  Aegean Cuisine αποφάσισε να προχωρήσει σε ένα κύκλο επαφών με όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους και τελικό σκοπό τη σύσταση ενός φορέα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που θα προβάλλει τη Σαντορίνη ως γαστρονομικό προορισμό και μέλη αυτούς που θα ήθελαν να συμμετάσχουν, όχι μόνο οικονομικά αλλά και με την επιχειρησιακή συμβολή τους με φυσικό επακόλουθο την προβολή της δουλειάς τους μέσα από αυτό το φορέα.

Εγκαινιάζουμε λοιπόν, ένα κύκλο επαφών σε τέσσερις Κυριακές, στο χώρο του Επιμελητηρίου Κυκλάδων κάθε φορά στις 10:30 το πρωί.

Α’ Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2010
Συνάντηση εστιατόρων- ενημέρωση για τα παραπάνω
Δηλώσεις συμμετοχής, επιλογή εκπροσώπων
Β’ Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2010-09-10
Συνάντηση με ξενοδόχους, πράκτορες- ενημέρωση, δηλώσεις συμμετοχής, περαιτέρω  
διεύρυνση της επιτροπής
Γ’ Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2010-09-10
Συνάντηση με παραγωγούς, εμπόρους- ενημέρωση, δηλώσεις συμμετοχής, περαιτέρω  
διεύρυνση της επιτροπής
Δ’ Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010-09-10
Συνάντηση των εκπροσώπων με τις αρχές, τους υποψηφίους δημάρχους, τράπεζες,
ΜΜΕ και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς- ενημέρωση και δηλώσεις υποστήριξης

Ελπίζοντας ότι βρίσκετε ενδιαφέρουσα εν μέσω κρίσης την πρόσκλησή μας, σας περιμένουμε τις επόμενες Κυριακές.

Το Δ.Σ. Συλλόγου Εστιατόρων Σαντορίνης

Υ.Γ. Εισηγητής και συντονιστής των συζητήσεων εκ μέρους του συλλόγου θα είναι
ο Γιώργος Χατζηγιαννάκης, τηλ.: 6974387868

Ο ΚΟΤ παρουσίασε χθες τη στρατηγική ανάπτυξης τουρισμού υγείας

Τη Στρατηγική Οργάνωσης, Ανάπτυξης και Προβολής του Τουρισμού Υγείας στην Κύπρο, παρουσίασε χθες ο Κυπριακός Οργανισμός Τουρισμού. Σε χαιρετισμό του ο πρόεδρος του ΔΣ του ΚΟΤ, Αλέκος Ορουντιώτης, σημείωσε ότι ο Τουρισμός Υγείας συμπεριλαμβάνει τον Τουρισμό Ευεξίας καθώς και τον Ιατρικό Τουρισμό και τις υπηρεσίες υγείας γενικότερα.

Σημείωσε ότι ο Τουρισμός Υγείας αφορά μια ταξιδιωτική εμπειρία που συνδυάζει την αίσθηση της ευεξίας και της υγείας και πρόσθεσε ότι σκοπός του ταξιδιού μπορεί να είναι η ηρεμία, η χαλάρωση, η ανανέωση, ή ακόμη και η σηματοδότηση της αρχής ενός πιο υγιεινού τρόπου ζωής ή να περιλαμβάνει μια εμπειρία σε spa, την άσκηση και την επαφή με τη φύση.
Οπως επεσήμανε, ο Ιατρικός Τουρισμός αναφέρεται σε ασθενείς που χρειάζονται χειρουργική επέμβαση ή κάποια άλλη μορφή εξειδικευμένης θεραπείας και επιλέγουν να ταξιδέψουν στο εξωτερικό για το σκοπό αυτό. Σκοπός είναι, όπου αυτό είναι εφικτό, να συνδυαστεί η αναψυχή με τις υπηρεσίες υγείας, πρόσθεσε. Τόνισε ακόμα ότι η Κύπρος είναι ο ιδανικός προορισμός γι’ αυτό το σκοπό αφού όπως είπε, «μπορεί να συνδυάζει άψογα την ιατρική θεραπεία με τις διακοπές και την ανάρρωση με την αναψυχή». Σημείωσε επίσης ότι ο ΚΟΤ επέλεξε να αναπτύξει συστηματικά αυτό το τμήμα της αγοράς και εξέφρασε την αισιοδοξία ότι θα βοηθήσει όχι μόνο στον εμπλουτισμό του τουριστικού προϊόντος αλλά και στην αύξηση του τουριστικού ρεύματος ειδικά για τον τομέα τουρισμού υγείας, στη αύξηση των εσόδων από τον τουρισμό καθώς και στη μείωση της εποχικότητας. Επεσήμανε ότι «είναι ένα τμήμα της αγοράς το οποίο θα μας διευρύνει και θα διογκώσει την προσέλευση επισκεπτών και μάλιστα των επιθυμητών επισκεπτών». Ο Α. Ορουντιώτης εξήγησε πως «ήδη υπάρχει αξιοσημείωτη υποδομή, οργάνωση και αναγνωρισιμότητα» και υπέδειξε πως η πρόσφατη έρευνα του “Treatment Abroad” στο έγκυρο επαγγελματικό έντυπο των “Times “ κατατάσσει την Κύπρο τρίτη ως επιλογή για Ιατρικό Τουρισμό γενικά για ταξιδιώτες υγείας από την Αγγλία για συγκεκριμένες θεραπείες. Σημείωσε πως «αυτό αποδεικνύει ότι οι γιατροί της Κύπρου μπορούν να στοχεύσουν ακόμη πιο ψηλά τόσο στην αγγλική αγορά αλλά και σε άλλες νέες αγορές και η Κύπρος να περάσει ακόμη πιο μπροστά έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών». Tόνισε ότι, «απώτερος στόχος είναι η δημιουργία αναγνωρισιμότητας της Κύπρου ως προορισμού για τουρισμό υγείας καθώς και η ενθάρρυνση των Κύπριων γιατρών, επιχειρηματιών και επενδυτών για πιο έντονη δραστηριοποίηση στον τομέα».
Στο δικό του χαιρετισμό, ο Υπουργός Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού Αντώνης Πασχαλίδης τόνισε πως, «στόχος μας είναι με μελετημένες κινήσεις και με κάθε σοβαρότητα στα θέματα της Υγείας να προχωρήσουμε και να εμβαθύνουμε στον τομέα, για να μπορούμε να προβάλλουμε την Κύπρο ως ιδανικό προορισμό για ταξίδια υγείας». Καταλήγοντας, δεσμεύθηκε πως το Υπουργείο Εμπορίου θα συνεχίσει να στηρίζει αυτές τις προσπάθειες τόσο μέσω του Κέντρου Εξυπηρέτησης Ξένων Επενδύσεων όσο και των Εμπορικών Κέντρων μας στο εξωτερικό».
πηγή: Χαραυγή

Ήταν στη δεκαετία του ‘60, τότε που ο ελληνικός τουρισμός άνοιγε τα φτερά του, μαζί με τα φτερά της Ολυμπιακής, όταν ο ΕΟΤ επέλεξε στρατηγικά σημεία με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος προκειμένου να δημιουργήσει τις πρώτες σοβαρές ξενοδοχειακές μονάδες. Σχεδιασμένα από τους σημαντικότερους αρχιτέκτονες της εποχής, τα 36 συνολικά ΞΕΝΙΑ που κατασκευάστηκαν σε ισάριθμες περιοχές της χώρας αποτέλεσαν την εποχή εκείνη τις πρώτες οργανωμένες τουριστικές υποδομές, φιλοξένησαν διασημότητες που επισκέφθηκαν την Ελλάδα και -όπως γνωρίζουν οι φανατικοί των ελληνικών ταινιών της δεκαετίας του ‘60- μετατράπηκαν πολλές φορές σε… πλατό για τους αξιολάτρευτους πρωταγωνιστές του ελληνικού κινηματογράφου.

Τη συνέχεια τη γνωρίζουμε όλοι. Το κράτος αποδείχτηκε ανίκανο στο ρόλο του ξενοδόχου, οι απαιτήσεις στην τουριστική αγορά διαφοροποιήθηκαν και τα ΞΕΝΙΑ πήραν το δρόμο της μιζέριας και της εγκατάλειψης. Σήμερα η ΕΤΑ μετράει 35 ΞΕΝΙΑ (το ομώνυμο ξενοδοχείο στα Χανιά, το οποίο είχε χτιστεί στα ενετικά τείχη, κατεδαφίστηκε εδώ και χρόνια), από τα οποία μόνο τα 11 είναι μισθωμένα και κάποια άλλα έχουν εν μέρει ή εν συνόλω παραχωρηθεί.
Η περιουσία των ΞΕΝΙΑ δεν έχει αποτιμηθεί ακριβώς, ωστόσο είναι σημαντικότατης αξίας, αν λάβουμε υπόψη πως σε αρκετά εξ αυτών, πέρα από αυτό καθ’ αυτό το κτίσμα και την εξαιρετική θέση στην οποία βρίσκεται, ανήκουν και πολλά στρέμματα γης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το ΞΕΝΙΑ Καλαμπάκας διαθέτει 24 στρέμματα, του Αργοστολίου 15, ενώ το ΞΕΝΙΑ του Καρτερού στο Ηράκλειο της Κρήτης κατέχει τη ζηλευτή έκταση των 84,5 στρεμμάτων.
Με τους γνωστούς ρυθμούς του Δημοσίου, η ΕΤΑ προχώρησε εδώ και αρκετό καιρό στη μελέτη και αξιολόγηση δύο βασικών σεναρίων αξιοποίησης: το ένα προβλέπει ενιαία εκμίσθωση των ΞΕΝΙΑ σε έναν ανάδοχο, κατόπιν διαγωνισμού, προκειμένου να εξασφαλιστεί και η δημιουργία ενιαίας και αναγνωρίσιμης ταυτότητας. Το 2ο σενάριο προβλέπει την εκμίσθωση κατά περίπτωση, με μεμονωμένους διαγωνισμούς. Ο υπουργός Πολιτισμού διαπίστωσε πώς έχει η κατάσταση και έδωσε εντολή να αξιοποιηθεί αυτό το κομμάτι της κρατικής περιουσίας. Η ΕΤΑ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Τουρισμού του υπουργείου και με εφόδιο τις δύο μελέτες που προαναφέραμε, αναζητά την καλύτερη δυνατή λύση.
Ήδη καταρτίστηκε ο κατάλογος με τα πρώτα οκτώ ΞΕΝΙΑ στα οποία δίνεται προτεραιότητα. Πρόκειται για τα ΞΕΝΙΑ Τσαγκαράδας, Θάσου, Καρτερού, Κύθνου, Σκιάθου, Καλαμπάκας, Ξενίου Δία στην αρχαία Ολυμπία και Πλαταμώνα.
Πηγή: www.ethnos.gr

Τη συνέχεια τη γνωρίζουμε όλοι. Το κράτος αποδείχτηκε ανίκανο στο ρόλο του ξενοδόχου, οι απαιτήσεις στην τουριστική αγορά διαφοροποιήθηκαν και τα ΞΕΝΙΑ πήραν το δρόμο της μιζέριας και της εγκατάλειψης. Σήμερα η ΕΤΑ μετράει 35 ΞΕΝΙΑ (το ομώνυμο ξενοδοχείο στα Χανιά, το οποίο είχε χτιστεί στα ενετικά τείχη, κατεδαφίστηκε εδώ και χρόνια), από τα οποία μόνο τα 11 είναι μισθωμένα και κάποια άλλα έχουν εν μέρει ή εν συνόλω παραχωρηθεί.

Η περιουσία των ΞΕΝΙΑ δεν έχει αποτιμηθεί ακριβώς, ωστόσο είναι σημαντικότατης αξίας, αν λάβουμε υπόψη πως σε αρκετά εξ αυτών, πέρα από αυτό καθ’ αυτό το κτίσμα και την εξαιρετική θέση στην οποία βρίσκεται, ανήκουν και πολλά στρέμματα γης. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι το ΞΕΝΙΑ Καλαμπάκας διαθέτει 24 στρέμματα, του Αργοστολίου 15, ενώ το ΞΕΝΙΑ του Καρτερού στο Ηράκλειο της Κρήτης κατέχει τη ζηλευτή έκταση των 84,5 στρεμμάτων.

Με τους γνωστούς ρυθμούς του Δημοσίου, η ΕΤΑ προχώρησε εδώ και αρκετό καιρό στη μελέτη και αξιολόγηση δύο βασικών σεναρίων αξιοποίησης: το ένα προβλέπει ενιαία εκμίσθωση των ΞΕΝΙΑ σε έναν ανάδοχο, κατόπιν διαγωνισμού, προκειμένου να εξασφαλιστεί και η δημιουργία ενιαίας και αναγνωρίσιμης ταυτότητας. Το 2ο σενάριο προβλέπει την εκμίσθωση κατά περίπτωση, με μεμονωμένους διαγωνισμούς. Ο υπουργός Πολιτισμού διαπίστωσε πώς έχει η κατάσταση και έδωσε εντολή να αξιοποιηθεί αυτό το κομμάτι της κρατικής περιουσίας. Η ΕΤΑ, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Τουρισμού του υπουργείου και με εφόδιο τις δύο μελέτες που προαναφέραμε, αναζητά την καλύτερη δυνατή λύση.

Ήδη καταρτίστηκε ο κατάλογος με τα πρώτα οκτώ ΞΕΝΙΑ στα οποία δίνεται προτεραιότητα. Πρόκειται για τα ΞΕΝΙΑ Τσαγκαράδας, Θάσου, Καρτερού, Κύθνου, Σκιάθου, Καλαμπάκας, Ξενίου Δία στην αρχαία Ολυμπία και Πλαταμώνα.

Πηγή: www.ethnos.gr

Σε αγαπημένο τόπο προορισμού αθλητών και ορειβατών από όλο τον κόσμο, μπορεί να μετατραπεί η περιοχή της Ελασσόνας, διότι διαθέτει θαυμάσια ιστορία, εξαιρετικά προϊόντα κι ένα μοναδικό περιβάλλον.

Ένα περιβάλλον που δεν είναι άλλο, από τις σπάνιες ομορφιές του μυθικού βουνού που απολαμβάνουν όσοι ανεβαίνουν στον Όλυμπο από την πλευρά της Ελασσόνας (ΚΕΟΑΧ, Κοκκινοπηλός, Ξερολάκι, καταφύγιο Χριστάκη, Καρυά κλπ).

Ο Όλυμπος, που στο μεγαλύτερο μέρος του ανήκει γεωγραφικά στο νομό Λάρισας, μπορεί να αποτελέσει αφετηρία και σημείο συνάντησης για τους λάτρεις των αθλημάτων βουνού αλλά και της φύσης, αφού συνδυάζει τους μύθους με τη φυσική ομορφιά.

Ιδιαίτερα δε, η πρόσβαση από την πλευρά της Ελασσόνας κρύβει σπάνιες και μοναδικές συγκινήσεις για τους απαιτητικούς ορειβάτες και αναρριχητές, που με την βοήθεια των ορειβατικών συλλόγων της περιοχής μπορούν να ανακαλύψουν μοναδικές διαδρομές, άγνωστες στους πολλούς.

Όλα αυτά όπως και μια σειρά άλλων πραγμάτων αναφέρθηκαν στη συνάντηση εργασίας του Δικτύου «ΠΕΡΡΑΙΒΙΑ», στην Ελασσόνα, με θέμα «ΟΛΥΜΠΟΣ: Αθλήματα βουνού – Ορειβατικός Τουρισμός και Ανάπτυξη».

Στη συνάντηση συμμετείχαν όλοι οι ορειβατικοί και αθλητικοί σύλλογοι της περιοχής, εκπρόσωποι των συλλόγων – μελών του Δικτύου (που ανέρχονται στους 70), άνθρωποι που ασχολούνται επαγγελματικά με τον εναλλακτικό τουρισμό και τα αθλήματα βουνού, πολιτικοί και πολιτειακοί παράγοντες, εκπρόσωποι φορέων και πολίτες, οι οποίοι, πέρα από το έντονο ενδιαφέρον για τη θεματολογία της συνάντησης, κατέθεσαν και τη δική τους προσέγγιση για την περιοχή του Ολύμπου, ως αγαπημένου προορισμού αθλητών και ορειβατών από όλο τον κόσμο.

Από το Δίκτυο «ΠΕΡΡΑΙΒΙΑ» τονίστηκε ότι η νοτιοδυτική πλευρά του Ολύμπου περιλαμβάνει μοναδικές φυσικές ομορφιές, τις οποίες η τοπική κοινωνία της Ελασσόνας πρέπει να αναδείξει και να προβάλλει. Προτάθηκε να γίνει ανάπτυξη σε χώρους συμβατούς με την ιστορία και το οικολογικό περιεχόμενο του βουνού, μέσω οργανωμένων καταφυγίων υποδοχής οικοτουριστών, ορειβατών και γενικότερα «εξερευνητών» της φύσης.

Παράλληλα, τονίστηκε ότι ο σχεδιασμός και η υλοποίηση έργων υποστήριξης βιώσιμων δραστηριοτήτων στις παρολύμπιες περιοχές πρέπει να υποστηριχθούν από αναπτυξιακούς και κοινωνικούς φορείς της επαρχίας Ελασσόνας.

Εισηγητές, όπως Νίκος Μαγγίτσης, ο παγκοσμίου φήμης αθλητής βουνού και ορειβάτης μεγάλου υψομέτρου, ο οποίος έχει κατακτήσει και τις 7 ψηλότερες κορυφές του πλανήτη, ο Νικ. Ντάγκας -Υπεύθυνος της TREKKING HELLAS Ανατ. Θεσσαλίας, ο Νικ. Καρύδης-Καθηγητής Φυσικής Αγωγής-Εκπαιδευτής-πρώην Αρχηγός Εθνικής Ομάδας Αλεξίπτωτου Πλαγιάς, και Στεφ. Γκατζιούρας-Βαλκανιονίκης ποδηλάτης-αθλητής, κατέθεσαν προτάσεις σχετικά με την ιδιαίτερη ομορφιά και προσβασιμότητα, για τους ορειβάτες, περιοχή του Νοτιοδυτικού Ολύμπου (περιοχή Ελασσόνας). Πρότειναν συγκεκριμένο πρόγραμμα δράσης, έτσι ώστε να οργανωθούν από τους τοπικούς ορειβατικούς και αθλητικούς συλλόγους, σε συνεργασία με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, συγκεκριμένα αθλητικά γεγονότα ,αφού – σύμφωνα με τους ίδιους – υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις και οι υποδομές, γι’ αυτό.

Όπως προέκυψε, η προσπάθεια για την ανάπτυξη των αθλημάτων βουνού, πρέπει, απαραίτητα να συνδυαστεί με την ίδρυση Σχολών ορειβασίας, αναρρίχησης, αλεξίπτωτου πλαγιάς κ.ά. από τους Χιονοδρομικούς Ορειβατικούς Συλλόγους (ΧΟΣ) και ιδιώτες.

Επίσης, τονίστηκε η ανάγκη δημιουργίας αγροτουριστικής υποδομής ήπιας μορφής στην παρολύμπια περιοχή για τη διαμονή των επισκεπτών, όπως και δημιουργία τουλάχιστον τριών καταφυγίων με όλες τις διεθνείς προδιαγραφές.

Εξίσου σημαντική, σύμφωνα με τους εισηγητές, είναι και η δημιουργία οδικού δικτύου πρόσβασης στην επαρχία Ελασσόνας και σύνδεση με ΠΑΘΕ και ΕΓΝΑΤΙΑ, καθώς και η βελτίωση του «Φεστιβάλ με Θέα τον ‘Ολυμπο», ούτως ώστε να αποτελέσει πόλο έλξης ορειβατών και επισκεπτών από όλη την Ελλάδα και τον κόσμο.

Εξάλλου, υπογραμμίσθηκε η ανάγκη αξιοποίησης της υπάρχουσας υποδομής (πίστες Καλλιθέας ,διάδρομοι προσγείωσης, κατασκηνώσεις Κοκκινοπηλού, καταφύγια ανάγκης ,μονοπάτια κ.α.).

Ο πρόεδρος του Δικτύου «ΠΕΡΡΑΙΒΙΑ», Κωνσταντίνος Σκριάπας επισήμανε ότι το Δίκτυο έχει, ήδη, προγραμματίσει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες, σε ό,τι αφορά τον ‘Ολυμπο, σε συνεργασία με τους ιδιαίτερα δραστήριους συλλόγους -μέλη του και θα πραγματοποιήσει, το αμέσως προσεχές διάστημα, μια νέα συνάντηση εργασίας, μεταξύ των εισηγητών και των τεχνικών συμβούλων με τους ορειβατικούς Συλλόγους της επαρχίας κι άλλους, άμεσα εμπλεκόμενους με το βουνό, φορείς της περιοχής, για τον καθορισμό και την υλοποίηση των επόμενων συγκεκριμένων δράσεων, που αφορούν τα αθλήματα βουνού και τον Όλυμπο (αναβάσεις ,αναρρίχηση, ποδήλατα, αεροπτερισμός,moto-cross κ.α.).

πηγή: Αθήνα 9.84

Της Έφης Καραγεώργου – capital.gr
Οι επιχειρηματίες τουρισμού αποφάσισαν να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους σε ό,τι αφορά την προβολή και διαφήμιση του ελληνικού προϊόντος και το 2011 θα είναι έτοιμος ο νέος φορέας προβολής και διαφήμισης, όπως λέει στο Capital.gr ο κ. Ανδρέας Ανδρεάδης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων και αντιπρόεδρος του ΣΕΤΕ.

«Το 2011 δεν έχει χαθεί. Απαιτείται άμεση δημιουργία επαγγελματικού φορέα προβολής διαφήμισης στα πλαίσια του Maison de la France ή Visit Britain. Ο φορέας αυτός πρέπει να είναι έτοιμος ως τον Οκτώβριο, για να ξεκινήσει για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα, επαγγελματική προβολή και διαφήμιση της χώρας. Θα έπρεπε ήδη να έχει τεθεί σε εφαρμογή σχέδιο ενίσχυσης των συνδέσεων των περιφερειακών αεροδρομίων με τακτικές και πτήσεις χαμηλού κόστους. Υπάρχει έντονο ενδιαφέρον αλλά όχι ο φορέας και η στρατηγική να τις προσελκύσει», σημειώνει χαρακτηριστικά.

Οι επιχειρηματίες τουρισμού απογοητευμένοι από τις αποσπασματικές κινήσεις της εκάστοτε κυβέρνησης στα θέματα τουρισμού αποφάσισαν ότι δεν πάει άλλο και ανέλαβαν δράση. Ετοιμάζεται λοιπόν το business plan του νέου οργανισμού που θα αποτελεί συνδυασμό τεχνολογίας και σωστού marketing.

«Μελετάμε όλα τα επιτυχημένα μοντέλα και θα καταλήξουμε στο βέλτιστο για μας», λέει ο κ. Ανδρεάδης και τονίζει: «Θα κάνουμε πρόταση στο κράτος να συμμετάσχει στο νέο σχήμα και αν θέλει καλώς, αλλιώς θα προχωρήσουμε μόνοι μας».

Υπογραμμίζει μάλιστα πως «εμείς θεωρούμε ιδιαίτερα θετική τη συμμετοχή του δημόσιου. Όμως μέχρι στιγμής, το ζήτημα κολλάει διότι ο νέος οργανισμός θα δημιουργηθεί για να λειτουργεί με όρους ελεύθερης αγοράς και όχι με κρατική λογική και νοοτροπία».

Στη νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα που θα δημιουργηθεί -και θα χρηματοδοτηθεί με ιδιωτικά κεφάλαια -όλοι όσοι ασχολούνται με τον τουρισμό θα «κουμπώνουν» το προϊόν τους.

Στην πλατφόρμα θα υπάρχει οτιδήποτε έχει σχέση με τον τουρισμό: από τα εισιτήρια (αεροπορικά, ακτοπλοϊκά, εισιτήρια Μουσείων και αρχαιολογικών χώρων), μέχρι τα ξενοδοχεία, τα ενοικιαζόμενα δωμάτια, τα εστιατόρια, τα σκάφη αναψυχής, τα τουριστικά γραφεία, τους tour operators κλπ.
Παράλληλα κάθε ενέργεια διαφήμισης που γίνεται σε τοπικό ή εθνικό επίπεδο ή από κάποια επιχείρηση θα έχει μετρήσιμο αποτέλεσμα.
Μάλιστα τα έσοδα -από προμήθειες- που θα έχει ο νέος φορέας θα επενδύονται επίσης για δράσεις διαφήμισης και προβολής.
Στόχος, όπως λέει ο κ. Ανδρεάδης, είναι η χώρα να αποκτήσει τουριστική ταυτότητα και να υπάρχει ένας αρμόδιος φορέας για τη διαφήμιση και προβολή που δεν θα εξαρτάται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία.
Το «κλειδί» είναι να αγκαλιάσει το νέο σχέδιο όλος ο τουριστικός κόσμος, υπογραμμίζει ο κ. Ανδρεάδης, να αισθανθεί ότι η «πλατφόρμα» που σχεδιάζουμε θα μας πάει μπροστά. Όποιος ιδιώτης θελήσει θα μπορεί να συμμετέχει στο μετοχικό κεφάλαιο του νέου φορέα.
«Εμείς θα στήσουμε το νέο μηχανισμό για να λειτουργήσει το 2011 και σταδιακά θα ολοκληρωθεί τα επόμενα 2 χρόνια. Η συμβολή του κράτους στο εγχείρημα μας είναι σημαντική», λέει ο κ. Ανδρεάδης o οποίος συμπληρώνει «όμως δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο μήπως και γίνει κάτι. Οι εξελίξεις τρέχουν».
Τη ίδια ώρα ο ΕΟΤ προχωρά σε δραστικές περικοπές σε δαπάνες, προμήθειες και έξοδα. Το α΄ εξάμηνο του 2010 σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΕΟΤ κ. Νικόλα Κανελλόπουλο οι δαπάνες του οργανισμού μειώθηκαν κατά 55% με δημοσιονομικό όφελος 51,38 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα η διοίκηση του ΕΟΤ προχώρησε στην επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων που πληρώνει ο ΕΟΤ για το κτίριο της οδού Τσόχα -για το οποίο πέτυχε μείωση 30%-, ενώ για το ακίνητο στη Λ. Αμαλίας η μείωση ήταν 43,5%. Για το 2010 ο ΕΟΤ εξοικονομεί από τη μείωση στα μισθώματα 539.161 ευρώ το χρόνο.

Επίσης όλοι οι πρόχειροι διαγωνισμοί που αφορούν σε προμήθειες υλικών, αναλώσιμα και παροχή υπηρεσιών, αναρτώνται πλέον στο διαδίκτυο. Στις προμήθειες η μείωση της δαπάνης ανέρχεται στα 5,89 εκατ. ευρώ (μειωμένη κατά 66%).

Το 2009 για επιχορηγήσεις και δημόσιες σχέσεις ο ΕΟΤ δαπάνησε 12,5 εκατ. ευρώ (μέρος των οποίων παραμένει ανεξόφλητο), ενώ για το πρώτο εξάμηνο 2010 τα αντίστοιχα ποσά έχουν μειωθεί στις 152.000 ευρώ.

Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία των υπηρεσιών του ΕΟΤ το α΄ εξάμηνο 2009 εκταμιεύθηκε συνολικά ποσό 93,3 εκατ. ευρώ, όταν φέτος το αντίστοιχο ποσό περιορίστηκε στα 41,9 εκατ. ευρώ, μειωμένο κατά 55%.
Σήμερα σήμερα ο ΕΟΤ έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια (-67,3 εκατ. ευρώ), καθώς για το έτος 2009 λογιστικοποιήθηκαν οι υποχρεώσεις του οργανισμού ύψους 106,27 εκατ. ευρώ που δεν είχαν πληρωθεί.

Μετά από καταγγελίες για παράνομες επεμβάσεις και καταπάτηση δημόσιων και προστατευόμενων εκτάσεων, ανέγερση και διατήρηση αυθαίρετων κατασκευών στην ευαίσθητη οικολογικά παραλία Σίμου στην Ελαφόνησο, καθώς και στο Δημοτικό Διαμέρισμα Μαγαζιών Παξών, επενέβη η Ειδική Γραμματεία Επιθεώρησης Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΕΓΕΠΕ) του Υπουργείου Περιβάλλοντος για την πιστή εφαρμογή της κείμενης περιβαλλοντικής και πολεοδομικής νομοθεσίας, με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος.

Η ΕΓΕΠΕ ζήτησε από τις αρμόδιες αρχές να προβούν άμεσα στις απαραίτητες ενέργειες με σκοπό την ανάκληση των παράνομα εκδοθέντων οικοδομικών αδειών, την κατεδάφιση των αυθαίρετων κτισμάτων και την αποκατάσταση της περιβαλλοντικής βλάβης, διαβιβάζοντας τους σχετικούς φακέλους στον αρμόδιο Εισαγγελέα.

Παράλληλα, ζητήθηκε να ενταθεί η επιτήρηση των περιοχών για τη διασφάλιση της διακοπής των παράνομων εργασιών και την αποτροπή νέων αυθαίρετων επεμβάσεων.

πηγή: Ελευθεροτυπία

Τα τελευταία πέντε χρόνια οι τουριστικοί όμιλοι έχουν διαπιστώσει ότι πολλοί απορρίπτουν τον μαζικό τουρισμό και αναζητούν μια άλλη μορφή ταξιδιού, πιο κοντά στην προστασία του περιβάλλοντος, στη μείωση των ρύπων και γενικά επιθυμούν έναν βιώσιμο τουρισμό. Έτσι ο μεγαλύτερος τουριστικός όμιλος της Γερμανίας TUI μαζί με την Thomas Cook ίδρυσαν πριν από ένα χρόνο ένα σύλλογο για τη βιωσιμότητα και την προστασία του περιβάλλοντος, τον Futouris, 2009.

Έδρα του συλλόγου είναι το Βερολίνο και στόχος του η προώθηση πακέτων εναλλακτικού τουρισμού. Μέλη του είναι μέχρι στιγμής η εταιρεία Aida Cruises, η TUI AG, η TUI Cruises, η TUI-Deutschland, η TUI-Österreich, η TUI-Suisse, η Thomas Cook Reisen, η Neckermann Reisen, η Airtours, η Gebeco. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εναλλακτικών πακέτων είναι το πρόγραμμα προστασίας των δελφινιών και των φαλαινών που ζουν στις ακτές των Καναρίων Νήσων.

Ο σύλλογος προσφέρει στους τουρίστες εκδρομές στην περιοχή για την παρατήρησή τους. Η επικεφαλής του συλλόγου των TUI και Thomas Cook, Ίνες Κάρστενσεν διαφημίζει τον κώδικα συμπεριφοράς που ακολουθούν τα πλοιάρια σε αυτές τις εκδρομές: «Δεν κατακλύζεται η περιοχή από πλοιάρια, αλλά ούτε πλησιάζουν τόσο πολύ, ώστε να απειλούνται τα ευαίσθητα αυτά θαλάσσια θηλαστικά». Και τονίζει ότι οι μεγάλοι τουριστικοί όμιλοι προτίθενται να προωθήσουν πακέτα βιώσιμου τουρισμού που αναπτύσσει αυτή τη στιγμή μια νέα δυναμική.

Μόνον 90.000 ευρώ οι επενδύσεις των ομίλων στον βιώσιμο τουρισμό

Για τα προγράμματα βιώσιμου τουρισμού οι εν λόγω όμιλοι επένδυσαν πέρυσι μέσω του συλλόγου τους 90.000 ευρώ. Εάν τα συγκρίνουμε με τα δισεκατομμύρια που επενδύουν στα συμβατικά τουριστικά πακέτα, είναι λίγα. Η Πέτρα Μπέλιχ από το Παγκόσμιο Ταμείο Αρωγής Άγριας Ζωής (WWF) υπογραμμίζει μάλιστα πως «στην ουσία δεν αλλάζουν καθόλου τις βασικές τους τουριστικές προσφορές. Δηλαδή δεν αγγίζουν σχεδόν καθόλου τα συμβατικά τουριστικά τους πακέτα».

Πρόκειται μήπως για στάχτη στα μάτια;

Η κα Μπέλιχ υποστηρίζει ότι τουλάχιστον η πολιτική πληροφόρησης και διαφήμισης των πακέτων βιώσιμου τουρισμού των ομίλων φαίνεται να χωλαίνει, γιατί «εάν π.χ. θέλω να ταξιδέψω με τα εναλλακτικά πακέτα που προσφέρουν δεν μπορώ να πληροφορηθώ ποιες επιπτώσεις θα έχει το ταξίδι μου σε ένα τέτοιο μέρος. Και αυτό επειδή στο ίντερνετ ή στα γραφεία ταξιδίων δεν μου παρέχεται καμία πληροφορία».

Νέο «σήμα κατατεθέν» για τον βιώσιμο τουρισμό;

Αυτός είναι ο λόγος που η WWF έχει αναπτύξει ένα νέο σήμα κατατεθέν για τον βιώσιμο τουρισμό με τον τίτλο Tourism Sustainability Council – TSC. Το σήμα αυτό θα διασφαλίζει ότι το πακέτο διακοπών που προσφέρεται στον τουρίστα εκπληρώνει τους όρους και τα εχέγγυα προστασίας του περιβάλλοντος και της φύσης. Είναι όμως άδηλον κατά πόσον θα θεσπιστεί μια τέτοια διεθνής σήμανση, μια νέα σφραγίδα δηλαδή για τα πακέτα βιώσιμου τουρισμού. Γι’ αυτό η προσωπική έρευνα παραμένει ο μόνος σίγουρος δρόμος.

Ο τουρίστας που ενδιαφέρεται για το περιβάλλον οφείλει να πληροφορηθεί και να μην επαναπαυθεί στις διακηρύξεις και τη διαφήμιση του τουριστικού ομίλου ή του γραφείου ταξιδίων.

Πηγή: Deutsche Welle

Older Posts »